Close this search box.

MISKRAAM

Een miskraam is een spontane afbreking van de zwangerschap vóór de 16e zwangerschapsweek. Bij een miskraam is er geen hartslag meer bij het vruchtje. Het vruchtje is, vaak al enige tijd eerder, gestopt met groeien. Bij een miskraam al het zwangerschapsweefsel, samen met het vruchtje en de vruchtzak, af. Bloedverlies en meestal ook buikkrampen zijn gebruikelijk bij een miskraam. Hoe een miskraam verloopt is afhankelijk van de duur van de zwangerschap en is zelfs dan elke keer anders.

Een miskraam ontstaat doorgaans vanwege gestoorde celdeling, chromosomale stoornis, een innestelingsstoornis, een afwijking in de vorm van de baarmoeder, de aanwezigheid van vleesbomen in de baarmoeder, hormonale stoornissen of een infectie. De zwangerschap heeft geen gezonde kans en wordt op natuurlijke wijze afgebroken.

Een miskraam begint met bloedverlies en pijnlijke krampen. De pijn kan aanvoelen als een hevige menstruatie, maar ook als pijnlijke weeën. Het voelt als een kleine bevalling, waarbij de pijn korte momenten heel hevig kan zijn. De pijn keert als weeën terug tot een hoogtepunt, waarbij de baarmoeder zich samentrekt en de baarmoedermond zich een stukje opent om uw kindje en de moederkoek uit te stoten. Het kan ook gebeuren dat de weeën ophouden en een paar uur – of zelfs een dag – later weer verder gaan. Net als een gewone bevalling is niet te voorspellen hoelang de pijn moet duren voordat uw kindje geboren wordt. Wanneer uw kindje is uitgestoten stopt de pijn en wordt het bloedverlies steeds minder.

Als de miskraam volledig is, dan sluit de baarmoedermond zich en trekt uw baarmoeder zich goed samen. Aanhoudende pijn en veel bloedverlies zijn tekenen dat de baarmoeder nog niet helemaal ‘schoon’ is. Neem in dat geval zo snel mogelijk contact met ons op, dit kan namelijk betekenen dat uw lichaam de achtergebleven resten niet zelf uitstoot. Wij maken dan een afspraak voor u bij de gynaecoloog om de achtergebleven resten te verwijderen.